Ebben a cikkben a következőket fogjuk megvitatni:
- Tényezőket, amelyek a memecoinok sikerét az elmúlt évben fellobbantották, és hogy miért volt ez a trend ilyen tartós.
- A legfontosabb indikátorok a mémek sikerének méréséhez, és a tőkésítés eszközei
- A mémek alapelvei és a kereskedés során elkerülendő legnagyobb csapdák
A mémek meteorikus felemelkedése

Ő Kabosu, egy kölyökkutya, aki 2010-ben jelent meg egy blogbejegyzésben gazdájával, Atsukóval. Ő csak néhány aranyos képet szeretett volna megosztani a háziállatairól az interneten. A mém azután kezdett egyre népszerűbbé válni, hogy 2010 októberében a Reddit-en egy corgi posztban használták „LMBO LOOK @ THIS FUKKEN DOGE” címmel.
A kép, a képregény szöveg nélkül, és a doge szó mind összefolytak, hogy létrehozzák azt, amit a legtöbben a Doge mémként ismernek.

„Ahogy Gawker Adrian Chen érvelt, a doge mém kiváló példája annak, amitől az internetes kultúra olyan félelmetes: értelmetlen, logikátlan, megmagyarázhatatlan, mégis teljesen vicces és addiktív. Doge logikátlanságában rend van. Egy nyelvész azzal érvelt, hogy az internet általános tendenciáival ellentétben a doge lehetővé teszi az összetett filozófiai gondolatok kifejezését. „Ez inkább az elmélkedés, mint a cselekvés mémje” io9 Annalee Newitz írta.”.
Nehéz elhinni, hogy a Dogecoin már több mint egy évtizedes. A Dogecoin volt az első példa egy mém tokenizálására / pénzzé tételére (vagy legalábbis az első, amely vonzerőt szerzett). A közösség megállíthatatlan volt – még a jamaikai bobcsapatnak is segítettek 30 000 dollárt gyűjteni a téli olimpiára. Amikor Billy Markus és Jackson Palmer viccből létrehozta a Dogecoin-t, a kezdeti ár 0,0002993 dollár volt..
2019. április 2-án Elon Musk is beszállt a dologba.

Bár ez a kezdeti tweet nem volt nagy hatással a Doge árfolyamára, Elon továbbra is posztolt a DOGE-ról, és a Dogecoin kezdett lángra kapni a közösségi médiában.
A Dogecoin epikus felfutása 2021 tavaszán több mint 89 milliárd dolláros piaci kapitalizációt ért el…

Ha nem voltál ott a felszállásnál, akkor őrületes volt. Olyan volt, mintha az egész világ beszállt volna a mókába, Elon vezetésével.
…2021. május 8-ig. Elon volt beállítva, hogy megjelenik az SNL-en, és mindenki előre egy Dogecoin shillre számított, hiszen a tartásuk függ tőle.
A shill nem jött. Aznap, május 8-án volt a Dogecoin piaci csúcsa. A következő 24 órában a Dogecoin piaci kapitalizációja majdnem a felére esett vissza. Két héten belül, más rossz hírek, egy potenciális ciklus csúcsról való visszaesés és egy likvidációs kaszkád közepette még a Bitcoin is 50%-al csökkent.
Számos tényező járult hozzá a piac 2021. májusi csúcsához, de a Dogecoin pont a közepén volt. Ez lehet a legjobb példa arra, hogy a figyelemgazdaság uralja a 21. századot. Ez a figyelem, a közösségi média hatása és az internetes pénz tökéletes csúcspontja.

Ma a Dogecoin kényelmesen elfér a top 10 crypto között a piaci tőkeérték alapján. Az átlagár ma is több mint 40 000%-al magasabb, mint az indulási ár. A Dogecoin pedig az ismertséget tekintve a top cryptok közé tartozik.
Nem a nagyapáink elemzése szükséges
A hagyományos befektetési standardok szerint a Dogecoin-nak semmi értelme. Amikor Kabosu – a mém mögött álló Shiba Inu – elhunyt, nem esett az értéke 0-ra.
Akkor miért ment ilyen magasra? Ha nem logikus a tartása, akkor miért emelkedett több mint 40 000%-ot?

Íme néhány gondolat a Dogecoin sikeréről:
- Szórakoztató. Az emberek szeretnének valahová tartozni, különösen a legtöbb személyes közösség összeomlásával.
- A mémekre való fogadás pénzügyileg lehetővé teszi, hogy hasznot húzzunk abból, hogy korán érkeztünk. Hányszor hallottad már, hogy egy barátod azt mondta, hogy már akkor megkedvelt egy művészt, amikor az még nem volt népszerű? Vagy hogy korán benne volt egy online trendben? Ha megvásárolod ennek a mémnek a pénzre váltott változatát, készpénzre válthat ebből az előrelátásból.
- A pénzügyi & befektetési elemzés generációkon keresztül változott. 2008 után a kifinomult befektetésekkel szembeni általános bizalmatlanság terjedt el az ezredfordulós befektetők körében, akik közül sokan látták, hogy szüleik mindent elvesztettek a „biztonságos” befektetéseken.
- A crypto szellemében egy olyan befektetés megvásárlása, amely nem csinál semmit, egy középső ujj a pénzügyi termékek létrehozása felé, amelyről sok résztvevő úgy érzi, hogy már nem képviseli őket.
- Hasonlóan az üzleti öltönyökről a rövidnadrágra és kapucnis pólóra való átálláshoz, a befektetők sem érzik úgy, hogy a befektetéseknek olyan „komolynak” kell lenniük, mint egykor. Megjegyzendő, hogy ebben a ciklikusban lehet, viszont a következő igazi recesszió idején számítanék a normákhoz való visszatérésre.
- Az idők jele, hogy az emberek hajlandóak kockáztatni, hogy előbbre jussanak, mivel a körülöttük lévő világ egyre drágábbá válik.

Tekintettel arra, hogy a szerencsejátékra való hajlam nagyobb (vagy legalábbis könnyebben hozzáférhető), és a befektetési elemzés drámaian megváltozott, nagyítsuk ki a képet. Illetve már ott tartunk, hogy az értelmes mémeket is az értelmetlenek váltják fel még is 1000x-eket mennek,
Mémek a számok tükrében
2023 végén a mémek mint narratíva és mint saját, szélesebb értelemben vett befektetési osztály robbantak be a színtérre.

A crypto története során volt néhány nagy mém, amelyek jöttek és mentek: Doge & Shiba Inu, főleg. Jelenleg 6 memecoin van több mint 1 milliárd dolláros piaci részesedéssel…


Az elmúlt 10 hónapban a mémek voltak az egyik legnépszerűbb narratívák.
A memecoinok részben azért kerültek ilyen forró reflektorfénybe, mert a piac nagyrészt felismerte, hogy sok hagyományos „altcoin” token kibocsátása folyamatos vásárlást igényel, hogy megfeleljen az állandó eladásnak, akár a feloldásokból, akár a token inflációból adódóan.
Amikor csak néhány ilyen jellegű token van a piacon, a vásárlás jellemzően felülkerekedik a kibocsátásokon. Amikor azonban több ezer tokent bocsátanak ki, a vásárlói likviditás töredezetté válik, és nem képes fenntartani a token kibocsátást.
Elmúlt az új tőzsdei hype, Üdvözöljük az onchain-korszakban

A „Small Mover” előnye
A legtöbb nagy játékos – alapok, bálnák és MM-ek – a CEX-eken harcolnak, mert elegendő likviditás áll rendelkezésre ehhez. Nem tudnak lenyúlni egy 8 millió dolláros piaci kapitalizációjú Solana memecoint anélkül, hogy komolyan befolyásolnák az árat. Egyszerűen nincs elég likviditás. Ez a belépési korlát a láncon belüli versenyt az árokban lévőkre korlátozza: jellemzően egyéni szereplőkre vagy kisebb entitásokra.
A mémek tokenizációja egy alulról szerveződő mozgalom – VC ellenes, közösségi tulajdonú (legalábbis ez a narratíva).
Lényeg a lényeg: a „kisember” hozzáfér a legnagyobb volatilitású eszközökhöz.
Gazdagság a résekben
2018 után a verseny a CEX-eken eléggé kiéleződött, mivel sok új token indult közvetlenül a CEX-eken. Az ezt követő években a prop shopok, MM-ek és CT bálnák finomították kereskedési képességeiket, és még mindig háborúznak a CEX-eken.
Az onchain verseny szintje még mindig gyerekcipőben jár (valószínűleg pontosabb lenne ezt a szakaszt kisgyermekkori szakasznak nevezni, mivel az onchain adatok drámaian fejlődtek, de még mindig eléggé korlátozottak a tradfi és még a CEX-ekhez képest is). Az onchain háborúk csak a DeFi nyár után indultak be. A sniper botok és a kifinomultabb onchain eszközök csak 2023-ban kerültek online.

A napi aktív onchain felhasználók száma 2024 elejéig nem lépte át a 6 milliót. A mém season megduplázta a résztvevők számát, de a DEX-ek és a CEX-ek között még mindig elég nagy a volumenbeli különbség:
A DEX-ek július hónapban körülbelül 190 milliárd dollárnyi kereskedési volument bonyolítottak le.

A CEX volumentrendjei hasonlóak, de a havi volumen jellemzően 6-10x nagyobb. Júliusban a CEX-ek 1,2 trillió dollárnyi volument bonyolítottak le.

Végeredmény: A dollár és a felhasználók számát tekintve kevesebb verseny van a láncon.
Van egy barátod itt…
Elég nehéz egy Coinbase vagy Kraken számlát nyitni, feltölteni és tokeneket vásárolni. A crypto degenek számára ez triviálisnak tűnhet, de a normálisak és a nem crypto degenek számára ez egy másik nyelv.
Az emberek száma, akik sikeresen eligazodnak ezeken a platformokon, rendkívül kicsi. Növekszik, de még mindig kicsi. Az olyan termékek, mint a Coinbase Smart Wallet több felhasználó számára nyitják meg a terepet..
Egy mém megvásárlásához a Solana oldalon a következőkre van szükséged:
- Egy feltöltött Phantom tárca
- Nehézség: Normál
- A mém tájkép általános megértése, amihez szükséges:
- Jupiter hozzáférés a kevésbé ismert coinokhoz
- Dexscreener vagy Birdeye megértésének képessége
- Navigáció az X & Discord meme közösségekben
- Nehézség: nehéz
- Képes megtalálni a megfelelő coint, és nem kap azonnal rug pullt a rossz mém megvásárlásával.
- Nehézség: A földi pokol
Lényeg a lényeg: a mémekkel való kereskedés rendkívül nehéz, és a sikeres navigáláshoz rendes ismeretekre van szükség. Sok résztvevő kipróbálja, rug pullt kap, vagy rossz coint vesz, és annyi az árának, és befejezi a napot.
A hasznosság Volatilitás kergetése
Számos hagyományos (és új) hagyományos altcoin volatilitási profilja a későbbiekben csökkenő tendenciát mutatott. Lehet, hogy a coinok már nem zuhantak 70%-ot egy nap alatt, de nem is nagyon emelkedtek.

A crypto egyik csábereje a volatilitás ígérete – és ahogy az altcoinok kevésbé volatilisek lettek, a mémek sokkal nagyobb volatilitási varianciával léptek be.
Olyan egyszerű, hogy egy ősember is meg tudná csinálni
A régi időkben, amikor egy új utility token elindult, tanulmányozni kellett a tokenomikát, a kibocsátási arányt, a befektetői feloldásokat, a marketing költségvetés elosztását stb. Erős számításokat kellett végezni a kezdeti forgalomban lévő kínálatról, és arról, hogy milyen vásárlási nyomásra lenne szükség a kibocsátások leküzdéséhez…
Tudod mi sokkal egyszerűbb? Teljesen feloldott készlettel rendelkezni, az induláskor. Bár a memecoinok sok „fair launch” állítása egyszerűen nem igaz, sokkal könnyebb megvenni valamit egy teljesen felosztott készlettel.
Ez is szórakoztatóbb, mivel nem durva házifeladatnak, hanem izgalmas kockadobásnak tűnik..
Mém Elemzés: Győztesek megtalálása, Mi kell hozzá
A mémek, mint eszközosztály világában az első gondolatmenetednek a következőhöz kell hasonlítania:
A mémek digitális törzsek/vallások. Nevezzük őket szektáknak, ahogyan a hardcore kerékpárosok, a CrossFitterek vagy a magolajat nem tisztelők is szekták. Az ilyen jellegű szekták olyan emberek szűk csoportja, akik hasonló módon cselekszenek, egy mozgalom szolgálatában, vagy azért, hogy beilleszkedjenek. Ne csak a CrossFit órákra járj, vedd meg az edzésterveket, tweetelj a CrossFit kultúráról, indíts csoportos chatet a haverjaiddal. Tedd azt, amit más CrossFiterek is tesznek.
Miért tenné ezt bárki is?
- Egy digitális törzs tagjának lenni küldetést és értelmet ad.
- A digitális törzsek az összetartozás érzését nyújtják az egyre magányosabb világban.
- Ezeknek a digitális törzseknek a tagjai a barátaid: úgy viselkednek, mint te, hasonló az érdeklődési körük.
- A digitális törzsedről szóló hírek terjesztése szórakoztató.
A legfontosabb mém indikátorok
Holderek (tartók)
A legegyértelműbb módja egy adott mém „adoptációjának” megtekintésére.
- Holder count: a tartók száma. Könnyen megtekinthető bármelyik tokenhez Birdeye..
- Tulajdonosok növekedése: A holderek növekedést felfelé és jobbra szeretnéd látni. Ez különösen fontos a piaci visszaesés idején. A Holderscan segítségével megtalálhatod azokat a memcoinokat, amelyeknek a holderei növekednek..
- Holder Distribution: A tokenek néhány tárca birtokában vannak, vagy több tárca között oszlanak meg? A Bubblemaps segítségével könnyen elemezheted a holderek eloszlását. Minél jobban eloszlanak a tokenek a tulajdonosok között, annál jobb. Ha a tárcák 1-5%-a birtokolja a kínálat több mint felét, akkor fuss..
Social Metrics (Közösségi Indikátorok)
A figyelem mértéke, amely életet lehelhet egy mémbe.
- Említések (mentions) a közösségi médiában.
- A jó mémeknek több megtekintéssel kell rendelkezniük a Twitteren, mint ahány követőjük van. Ez azt mutatja, hogy a mémjeik víruspotenciállal rendelkeznek, és hogy hatékonyan marketingelnek.
- A jó mémeknek több megtekintéssel kell rendelkezniük a Twitteren, mint ahány követőjük van. Ez azt mutatja, hogy a mémjeik víruspotenciállal rendelkeznek, és hogy hatékonyan marketingelnek.
- Account followers (fiók követők).
- Ez magában foglalja az X-et, a Telegramot vagy a Discordot.
- A követők számának növekedési üteme.
- Az SocialBlade segítségével elemezheted az X fiók növekedését..
- Válaszok. (Replies)
- Ez nagyon sokatmondó – ha egy mém elkapta a fonalat, akkor a tweetek válaszaiban, még a nem kapcsolódó tweetek válaszaiban is megjelennek a token ügyes alakjai.
- Az „okos” itt a kulcsszó. A közösségi tagoknak rengeteg anyaguk lesz, amivel válaszolhatnak. A botoknak viszont nem lesz semmi értelmes mondanivalójuk.
- Ez nagyon sokatmondó – ha egy mém elkapta a fonalat, akkor a tweetek válaszaiban, még a nem kapcsolódó tweetek válaszaiban is megjelennek a token ügyes alakjai.
Market Cap
Mivel a memecoin kínálat önkényes, a piaci kapitalizáció többet számít, mint az ár.
- A mémek összehasonlításának egyetlen módja a piaci kapitalizáció, mint a figyelem & közösség méretének mérőszáma.
- Itt egy hasznos eszköz a mémek piaci értékének megjelenítéséhez és könnyű összehasonlításához..
Kultusz Faktor
Ez inkább művészet, de vannak olyan fülekkel rendelkező fiókok, akiknek jó érzékük van ehhez.
- A megtekintési sebesség és szám, ha a mémet elkapja a TikTok vagy az Instagram algoritmusa.

A mémek ereje
- Mennyire jók a mémek? Könnyedek, vagy erőltetettek?
- Nézd meg a videót az alábbi tweetben. Jó példa a mémkészítésre.
- ***Ez nem jelenti egyik memecoin támogatását sem, csak egy példa a mémeszközökre***

Újragondolni az alapokat
A cryptoban hozzászoktunk bizonyos narratívákhoz, amelyek a befektetéseink vélt értékét alakítják. Ezek a narratívák idővel változnak és átalakulnak. A mémek esetében azonban…
- A kutyának kalapja van
- A macska pukkan
- A hörcsög aranyos
Ennek is megvan a maga művészete, de hasonlóan a „fundamentálisabb” befektetésekhez, gyakran ezek a mérőszámok fontosabbak egy mém életében, mint maga az ármozgás.
Ezt fontos megjegyezni, amikor egy olyan mém birtokában vagy, amely napok alatt több évtizedes piaci ciklusokon megy keresztül.
Egy példa: a népszerű mém Popcat (a macska, amelyik pukkan) öt alkalommal esett vissza legalább 50%-al, háromszor pedig 70% felett… Mindezt hat hónapon belül.

Nézzük a WIF-et. Novemberben indult, a piaci kapitalizáció 100 000 dollárról mára 1,8 milliárd dollárra emelkedett (1,8 millió százalékos növekedés), de útközben többször 60%-os visszaesést tapasztalt.

A mémek sötét oldala
Az újraértékelt likvidálás folyamata…
Naná, hogy ha onchain kereskedsz, akkor nem lehet likvidálni téged. Legalábbis a hagyományos értelemben nem. Még mindig kaphatsz rug pullt, és ez alapvetően ugyanaz a dolog..
Míg nincs sok hagyományos altcoin, ami ténylegesen nullára ment volt (még a luna is visszajött), ha mémekkel kereskedsz a lövészárkokban, akkor naponta több száz rug pull van.
Foglalkozzunk ezekkel a „fair launch” memecoinokkal is. Ez gyakran nem egészen igaz – sok memecoin projekt eléri a KOL-okat, hogy induláskor shilleljék a memecoint, és miután a sniper botok, a csapattagok, a csapattagok barátai és a KOL-ok eljutnak a tokenhez, nagyon valószínű, hogy te vagy a kilépési likviditás, amit keresnek.

Az aktuális nulla = 0
Nézzük meg a hírhedt Boden táblázatot. Több tízezer százalékos emelkedés többszörös 70%-os csökkenésen keresztül, végül 99%-os csökkenés.

Sajnos minden egyes WIF-hez vagy Popcathez több száz (ha nem több ezer) Boden féle mémcoin tartozik. A legtöbbjük nullára megy.
Mi történt Boden-el? Annyira népszerű volt…
Inkább Biden esélyeit mérte a választás megnyerésére, mint egy vicces mém lett. Már nem volt menő.
Ha azzal a tudattal navigálsz a cryptoban, hogy a legtöbb eszköz végül nullára fog zuhanni, mentálisan felkészülhetsz az ilyen eredményekre – amire sokan közülünk mentálisan nem készültek fel, az az, hogy ezek a mémek milyen gyorsan élnek és halnak.
Vannak olyan dino coinok 2017-ből és korábbról, amelyeket lényegében már halottnak nyilvánítottak – de még mindig több mint 100 millió dolláros piaci kapitalizációjuk van. Nem így van ez sok ilyen mém esetében. Hipersebességgel mozognak.
Ezért lehet olyan nehéz a „lövészárokban” lenni – 180k piaci kapitalizációs mémekkel kereskedsz, amelyek hat órája indultak, és szinte mindegyik nullára megy, mielőtt pisloghatnál.
Egy hasznos heurisztika a mémek hipersebességével és a mémekről való gondolkodással kapcsolatban a következő: Majdnem mindig jobban megéri JÓL lenni, mint ELŐRE. Aki korán érkezik, annak sokkal nagyobb a kockázata, hogy durva lesz, és a durvaságot mindenáron el kell kerülni. Véleményem szerint nagyon kevés okunk van arra, hogy 5 millió dolláros marketcap alatt tokeneket vagy mémeket hajszoljunk, és még ez is eléggé degeneráltnak tűnik. Viszont a megfelelő kockázatkezeléssel (pl $5..) megtehető a 100x, 1000x reményében
Sőt, egy újonnan indított memecoin megtalálása, amely egy nagyobb mémre épül (egyesek ezt helytelenül „beta„>nek nevezik), valójában többet mond az eredeti mém sikeréről, mint az új indítás „felzárkózási” lehetőségeiről..
Az ilyen helyzetekben a nagyobb & megalapozottabb közösség (kultusz) a jobb kockázat / hozam, nem az újonnan indított másoló..
A kivérzés folyamata…
Amint a mémgazdaság egyre hatékonyabbá válik, hacsak nem bővül a felhasználók és pénzeszközeik száma, a tőke továbbra is kivonul a piacról. Itt van egy tweet, ami többet magyaráz erről..
A tanulságok
Miután ezt elolvastad, jobban meg kell értened, hogy a mémek miért kaptak lángra az elmúlt évben, miért folytatódhat a futások és miért fog még, és rendelkezned kell egy olyan eszköz és alapelv arzenállal, amellyel kihasználhatod a trendet.
Csak ne kapd magad lencsevégre, amikor minden el van intézve. A nap végén a mémek „a hangulatról szólnak”, és ha a zene leáll, a hangulat nem fogja kifizetni a számlákat.
Másképpen fogalmazva, fogadj a szektákra, de ne csatlakozz hozzájuk..
Sokan halottnak nyilvánították a hagyományos altcoinokat, de bármikor bekövetkezhet a „hasznosságra” való átállás.
Ne feledkezz meg a profitszerzésről, és ne feledd, hogy a túl késői eladás fájdalma gyakran fájdalmasabb, mint a túl korai eladásé.
Sok szerencsét odakint.😈