Preloader

Ez a bejegyzés a technikai indikátorok hasznosságát tárgyalja. Megállapíthatjuk, hogy az a kérdés, hogy a technikai indikátorok hasznosak-e vagy sem, számos szemponttól függ, például az indikátor beállításaitól, az értelmezés módszertanától (ellentétes/trendkövetés) stb.

  1. Bevezetés

A technikai indikátorok bevezetése óta az akadémikusok jelentős mennyiségű kutatást végeztek annak érdekében, hogy megtudják, hasznosak-e a technikai indikátorok a nyereséges kereskedéshez, és az eredmények vegyes következtetéseket mutatnak. Egyes tanulmányok alátámasztják a technikai indikátorok hatékonyságát, míg mások elutasítják ezt az elképzelést.

Az akadémikusok hozzáállása a technikai elemzéshez az idők során drasztikusan megváltozott, korábban ez a hozzáállás gyakran negatív volt, gyakran idézték Malkiel (1981) munkáját:

“Nyilvánvalóan elfogult vagyok a chartistákkal szemben. Ez nemcsak személyes, hanem szakmai előítélet is. A technikai elemzés kárhozatos dolog az akadémiai világ számára. Szeretjük piszkálni. A “megfélemlítő taktikánkat” két megfontolás vezérli: (1) a módszer nyilvánvalóan hamis; és (2) könnyű piszkálni. És bár kissé igazságtalannak tűnhet, hogy egy ilyen szánalmas célpontot piszkáljunk, ne feledjük”: Az ő pénzét próbáljuk megmenteni.”

Ez a szkepticizmus a hatékony piaci hipotézisbe (EMH) vetett hitnek köszönhető, és igaz, hogy minden olyan módszer, amely a múltbeli árak tanulmányozására/feldolgozására támaszkodik, hatástalan, ami azt jelentené, hogy a technikai elemzők irracionálisak, azonban az EMH az évek során heves viták tárgya volt. Tanulmányok találtak hatástalanságot és memóriát a piaci árakban, ami ösztönözné a technikai elemzés használatát .

A kereskedésbe újonnan belépőket könnyen vonzhatják a technikai indikátorok, ez egyszerűségüknek és népszerűségüknek köszönhető, és még ha kritizálják is őket, a brókerek gyakran kiemelik őket az oktatási posztokban, és a legtöbb kereskedési platformon általánosan elérhetőek. Mint ilyen, nehéz lehet nem használni őket, mivel elsősorban ezek a kereskedők rendelkezésére álló eszközök.

  1. A technikai indikátorok fejlődése

A historikus árak egy idősorozat/digitális jelet írnak le, mint ilyenek, az idősorelemzésre és digitális jelfeldolgozásra tervezett eszközök használhatók a historikus árak feldolgozására. A legtöbb technikai indikátor egyszerű gördülő statisztika, mint például mozgóátlagok, gördülő variancia/standard eltérés, momentum oszcillátor stb….

A számítástechnika fejlődésével és azzal, hogy bármely felhasználó könnyebben hozzáférhet a historikus árakhoz, a technikai indikátorok létrehozása és használata egyszerűbbé vált. A kereskedési platformok elkezdtek egyszerű technikai indikátorokat tartalmazni, így demokratizálva azok elérhetőségét a kereskedők számára.

A kifejezetten technikai kereskedési eszközök létrehozására tervezett programozási nyelvek (mint például a Pinescript) bevezetése fontos fordulópontot jelent a technikai indikátorok számára. Bármely kereskedő könnyebben létrehozhatja saját technikai indikátorait, valamint megoszthatja azokat a kereskedési közösséggel. Ezen a ponton láthatjuk a bonyolultabb számításokat és grafikus elemeket alkalmazó, összetettebb technikai indikátorok megjelenését.

  1. A technikai indikátorok teljesítménye

Jelenleg nagyszámú technikai indikátor létezik. Ez azt mutatja, hogy az újak létrehozása nagyon aktív gyakorlat, de azt is mutatja, hogy nincs előre meghatározott, bizonyított teljesítménnyel rendelkező technikai indikátorok készlete. A kereskedők által leggyakrabban használtak továbbra is a régi mutatók, mint például az egyszerű/exponenciális mozgóátlagok, a momentum oszcillátorok, a sztochasztika, a relatív erősség index , a Bollinger szalagok stb…

A legtöbb ilyen technikai mutató nem veszi figyelembe a piaci árak folyamatosan változó feltételeit, ami bevezette az adaptív mutatók létrehozását, mint például a Kaufman adaptív mozgóátlag ( KAMA (1)), fraktál adaptív mozgóátlag ( FRAMA (2)) stb…. Mégis úgy tűnik, hogy az adaptivitás nem vezet be jelentős nyereségességi javulást a fix hosszúságú mozgóátlagokhoz képest (3). Az egyik magyarázat az lehet, hogy az adaptív mozgóátlagok még mindig egy felhasználói beállítást igényelnek.

A technikai indikátorok által használt felhasználói beállítások továbbra is hatalmas problémát jelentenek, mivel optimalizálást igényelnek, és mivel a múltbeli eredmények nem jelzik a jövőbeli eredményeket; az optimális beállítások idővel változhatnak. Mint ilyen, azt mondhatjuk, hogy egy technikai indikátornak a beállítási kombinációk széles skáláját használva kell pozitív eredményeket produkálnia ahhoz, hogy optimálisnak lehessen tekinteni; ami ritkán fordul elő. A felhasználói beállítások másik érdekes aspektusa, hogy két különböző indikátor potenciálisan ugyanazt vagy hasonló jelzést adhat különböző beállítások használatával, ami bizonyos indikátorokat feleslegessé tesz.

Így rendkívül nehéz, talán lehetetlen is megválaszolni a “Van-e nyereséges technikai indikátor” kérdést, figyelembe véve a folyamatosan változó piaci feltételeket. Egy reálisabb, de még mindig összetett kérdés a következő: “Mi a legjobb technikai indikátor bizonyos piaci körülmények között?”.

  1. Jobbak-e a népszerű indikátorok, mint a kevésbé népszerűek?

Vajon egy technikai indikátor népszerűsége jól jelzi annak hasznosságát? A logikus válasz lehetne igen, de láthatjuk, hogy ez nem mindig van így, és a népszerűséget számos tényező határozhatja meg.

Bármely eszköz népszerűségét meghatározhatják olyan külső tényezők, mint a marketing, a szerzők népszerűsége, valamint a fogyasztói/felhasználói magatartás stb… Az egyik érdekes pont a technikai indikátorok vizuális aspektusa, mivel a technikai indikátorok teljesen digitálisak, és a vizuális aspektusukra támaszkodnak, hogy vonzóak legyenek a felhasználók számára.

A színpszichológiát tanulmányozták, hogy a fogyasztói magatartás hogyan reagálhat bizonyos színekre, és bebizonyosodott, hogy a színek fontos szerepet játszanak az emberek bizonyos termékekkel kapcsolatos megítélésében. A színesebb termékeket összetettebbnek tekinthetik, míg a vizuális összetettség arra késztetheti a felhasználót, hogy azt higgye, nagyobb mennyiségű információ jelenik meg, így növelve az esélyét annak, hogy jobban kereskedjen.

Tekintettel arra, hogy a technikai indikátorok is lehetnek “termékek”, bármely szerző/forgalmazó számára kényelmesebb lehet, ha a népszerűségük növelése érdekében a teljesítményre való összpontosítás helyett a vizuálisan vonzóbb jellemzőkkel rendelkező, technikailag egyszerűbb indikátorokra összpontosít. Bár a reklámozás is sikeres lehetőség, mivel az ilyen, ismert kiadók/újságok által kiemelt mutatók nem feltétlenül rendelkeznek pozitív teljesítményekkel, mégis hatással lesznek a kereskedői közösségre.

  1. Felesleges információk

Minden jó technikai indikátor célja, hogy minél több hasznos, könnyen olvasható/elérhető, nem redundáns információt adjon a felhasználónak, miközben minimalizálja az indikátor beállításaival való interakciót. Elméletileg mindkettőnek korrelálnia kell a több információval, amely több interakciót igényel (kapcsolók/ legördülő menük stb. használatával).

A redundancia problémája jelentős, mivel a jó indikátor minden korábban leírt célját érinti. Vegyük példaként a momentum oszcillátort: Ez az oszcillátor számos érdekes tulajdonsággal rendelkezik, képes meghatározni az aktuális trendet, eltéréseket mutat, de képes meghatározni az azonos időszak egyszerű mozgóátlagának változásainak előjelét is.

Ennek alapján egy egyszerű mozgóátlag változásainak előjelét mutató indikátor kevésbé lesz vonzó, mint egy momentum oszcillátor, amely több információt ad vissza és gyorsabban kiszámítható.

Rengeteg létező indikátor van, amelyek potenciálisan redundánsak. A szalagok jó példák az olyan mutatókra, amelyek gyakran túlzottan redundáns információkat adnak vissza. A szalagok a mozgóátlagok többszörös ábrázolásából állnak, különböző időszakokat használva. Attól függően, hogy a mozgóátlagok típusát és az időszakokat hogyan választják ki, a szalag által visszaadott információ redundáns és nehezen elemezhető lehet.

  1. Újrafestés (Repaint) és az okozatlanság

Korábban említettük, hogy a vizuális aspektusa egy indikátornál lehet meghatározó tényező a népszerűsége felé, míg vonzó indikátorok általában kaphatnak jelentős érdeklődést a felhasználóktól, ez még mindig az indikátorokon megjelenő kiváló belépési pontok, amelyek generálják a legtöbb érdeklődést a kereskedőktől.

Az évek során a technikai indikátorok egy bizonyos csoportja ismert arról, hogy rendkívül vonzó eredményeket mutat, ezek a “átfestő” indikátorok. Az újrafestő mutatók olyan mutatókra utalnak, amelyek múltbeli értékei idővel megváltozhatnak, az újrafestés akkor keletkezhet, ha egy mutató jövőbeli áradatokat használ bemenetként, vagy ha a múltbeli adatokat eltávolítják, ami miatt a mutató újraszámol, és így potenciálisan megváltozhat.

Az újrafestő indikátorok csak a nem valós idejű alkalmazásokban hasznosak, a legtöbbjük csak az árat követi, vagy egy bizonyos idő elteltével jelzést mutathat egy múltbeli helyen, mint ilyen, az újrafestő indikátorok ritkán hasznosak a belépési pontok meghatározásakor, és általában késleltetett döntési időzítésnek vannak kitéve. Ezáltal ugyanolyan hasznosak, mint bármely más késleltetett indikátor (ez a helyzet sok vízszintes támasz és ellenállás mutató esetében, amelyek a pivotokra támaszkodnak ).

  1. Következtetések

Nehéz lehet az automatizált technikai indikátor alapú stratégiák jövedelmezőségét alátámasztani. A trendkövető stratégiák a tiszta trendekből profitálnak, míg a kontrariáns stratégiák jobb teljesítményt nyújtanak, amikor az ár kontrariáns, figyelembe véve, hogy az ár hajlamos váltani e két állapot között, könnyen belátható, hogy az indikátorok hol ütközhetnek problémákba, hogy nyereségesek legyenek a következetességgel.

Mint ilyen, egy technikai indikátor értéke aligha abban rejlik, hogy önmagában képes pénzt keresni. A piaci árváltozások összetettsége ezt túlságosan megnehezíti, és egy technikai indikátor nem elég okos és nem elég alkalmazkodó ahhoz, hogy ilyen szélsőséges feltételeket leküzdjön, azonban ez általában nem vonatkozik egy tapasztalt kereskedőre, aki az indikátort támogató eszközként használhatja a döntéshozatalhoz.

A kereskedő szerepét figyelembe véve arra a következtetésre juthatunk, hogy egy indikátor hasznosságát az általa kibocsátott, nem redundáns és hasznos információk mennyisége határozza meg, és nem feltétlenül az, hogy képes-e korai és pontos belépési pontokat biztosítani, ami nehezebben elérhető. Egy olyan indikátor elérése, amely képes ilyen mennyiségű információt szolgáltatni, még mindig kihívást jelentene, figyelembe véve a kereskedők által használt módszertanok mennyiségét, egy ilyen “univerzális” indikátor némi felhasználói interakciót igényelne, a lehető legkönnyebbé téve a használatát, ami szerepet fog játszani az indikátor általános hasznosságában. Van ez az elméletem, hogy a piacot úgy tervezték, hogy sokan elbukjanak. Legyenek ingyenes platformok és kínáljanak alapértelmezett indikátorokat a közönségnek. A legjobb pókerjátékosok lemásolják egymás stratégiáját? Nem teszik, és nem kellene a pénzünket rábíznunk az algoritmusok által megtört stratégiákra. A nagy pókerjátékosok titokban tartják a stratégiáikat, amíg el nem jön az idő, hogy továbblépjenek, és könyvet írnak, amit eladnak.

A Cryptofolio AIO indikátorunk, illetve bármely más termékünkkel szembeni elvárások meghatározása rendkívül fontos számunkra. A kriptovaluta kereskedésben eltöltött 7 évünk és a részvénypiacokon eltöltött éveink alatt sokféle kereskedőtípust láttunk. És kezdeti meglepetésünkre a legtöbb kriptokereskedő felháborító profitot akar elérni nagyon kevés erőfeszítéssel. Bár ez az emberi természet(alacsony erőfeszítés magas eredmény), nekünk kell az elvárásokat egyenesbe hozni. Az extrém eredmények rövid időn belül történő elérése a kockázat kérdését hozza magával, a magas kockázattal inkább a szerencsejáték oldalára megyünk, mint a kereskedéséra.

A mi indikátorunk egy olyan eszköz lesz, amely folyamatos információt nyújt a piacról, amely konfigurálva van, és könnyen hozzáférhető , kiváló minőségű információkat nyújt, amelyek alapján a kereskedő cselekedni fog. Más szóval, mi adjuk meg a kalapácsot, a mód, ahogyan használod az rajtad múlik .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *