Preloader

Az emberek sokat beszélnek a kriptóban a szűkösségről. Legyen szó a digitális szűkösség kikényszerítéséről az NFT-ken keresztül, vagy arról, hogy “55 millió milliomos van, de csak 21 millió bitcoin”.

A valóságban az egyetlen szűkös erőforrás a kriptóban a figyelem.

A kockázatot kereső tőke természetesen nem kevés. A 2021 nyarán a kriptóhoz csatlakozott emberek több milliárd dolláros alapokat gyűjtenek a “metaversum” felfedezésére és az Uber decentralizálására. Egymilliárd dollár már nem túl sok pénz.

A kriptoeszközök sem igazán szűkösek. Persze ez egy kicsit intellektuálisan tisztességtelen. Maga a Bitcoin és az Ethereum szűkös a kínálatuk vagy a deflációs tokenomikus kialakításuk miatt. a Crypto Punk-ok szűkösek, mert véges és fix kínálatuk van. De a kriptóban spekulálható dolgok mennyisége folyamatosan növekszik és elméletileg végtelen. Pontosabban, a végtelen milliárd dollárnyi kockázatot kereső tőke nem teljes egészében a kripto OG-k tartásainak megvásárlására fordítható.

Bőséges hígulás van a célpontok új dollárokat kripto. Ez egy bikapiacon – különösen az izgalmi szakaszok felé, amikor a hosszú távú értéktézisek látszólag visszahúzódnak a nemrég zseniként felfedezett pénzkezelők megismeréséből – még szembetűnőbb.

Igen, csak 10.000 Crypto Punks van. De van még 10.000 BAYC, MAYC, a kennel, egy csomó menő ArtBlock és CoolCats és Meebits és Hashmask és, igen, érted a képet. Persze, az Ethereum elindította az EIP1559-et, és több milliárd dollárnyi ETH-t égetnek el, és az idő múlásával egyre szűkösebbé válik. De ha az emberek úgy érzik, hogy elkéstek az ETH-val, nos, akkor ott van az AVAX, SOL, LUNA, ONE, NEAR, sőt még az ADA is.

Idővel az igazán értékes kriptoeszközök hihetetlenül kevésnek bizonyultak. Azok a kriptoeszközök, amelyek több mint egy bika/medve cikluson keresztül felülmúlták a Bitcoint, korlátozottak, a legtöbbjük teljesen elpusztult. Nem irreális elképzelni, hogy középtávon ismét valami hasonló történik. Ahogy az ujjongás elhagy minket, meztelenül és józanul fogunk kijönni. Leszállva egy mániás epizódból. Elmélázva ezeken a döntéseken, amelyeket e testen kívüli élmény során hoztunk, a valóság és a szégyen ízével. A tőke visszatér az értékhez. És valószínű, hogy az “érték” sokkal kisebb lesz, mint azt a befektetők korábban gondolták, akik most az eufória másnaposságával operálnak.

De egyelőre a volt Citibank “innovációs részlegvezető” által irányított vadonatúj, 1 milliárd dolláros alap, amelyből wagmi-punk-2383 lett, el van kényeztetve a választékkal a befektetési lehetőségek híguló és egyre bővülő vécécsészéjében. Az LP-k kopogtatnak az ajtajukon, hogy még több pénzt vegyenek fel, naponta 100 alapító építi a láncközi defi metaversális játékösztöndíjakat.

Az egyetlen dolog, ami igazán kevés, az a figyelem.

Figyelem

A figyelem a modern világhálón fizetőeszköz. A Web2 cégek már régen rájöttek erre. A felhasználók a figyelmükkel fizetnek egy szolgáltatásért. A vállalatok ezt a figyelmet azért ragadják meg, hogy végül valamikor a későbbiekben eladjanak valamit a felhasználónak. Általában a vállalat nem kifejezetten saját maga ad el valamit, csak közvetítőként lép fel a felhasználó figyelme és az eladnivalóval rendelkező vállalkozások között.

A figyelem mint fizetőeszköz a token-gazdaságban sokkal nyilvánvalóbb és közvetlenebb. Minden nap 50+ IDO történik, amelyek mind egymással versengenek, hogy elvegyék a $-odat és felvegyenek a közösségükbe. Az elmúlt 12 hónapban megállás nélkül áramlottak az airdropok, amelyek pénzügyi ösztönzőkkel jutalmazzák a felhasználókat a termékük használatáért és támogatásáért.

A hagyományos cégek 5-10 dollárt fizetnek a termékük használatáért. Regisztrálj, és 10 $ kedvezményt kapsz az első Uber-fuvarodra. A web3-ban a figyelemért folytatott harc olyan nagy, hogy a 9 számjegyű ösztönző programok az új normális, és a felhasználóknak juttatott 5 számjegyű összegek sem ritkák. A kripto youtube influencerek 5-6 számjegyű reklámköltséget kérnek videónként. A figyelem szűkös, és nagy a kereslet iránta.

Figyelem-alapú eszközértékelés

A legutóbbi bejegyzésben arról írtam, hogy a bull-run kriptopiacok inkább hasonlítanak egy videojátékhoz, mint a befektetéshez. Ha a kripto egy masszív többszereplős játék, ahol a pontszámot dollárban tartják nyilván, akkor a figyelem diktálja a rövid távú metajáték nagy részét.

A többszereplős kriptójátékot játszó emberek többsége maga sem tudja megfelelően értékelni egy projekt technikai és alapvető érdemeit. Ehelyett a lakossági befektetők a döntéshozatalban meglehetősen nagy mértékben támaszkodnak a jelzésekre és a társadalmi bizonyítékokra.

Ha túlságosan leegyszerűsítjük a kriptoárakat, hogy a kínálat/eladók és a kereslet/vásárlók idővel változó egyenlete legyen, akkor feltárhatjuk a figyelemhiány hatását.

Nyilvánvaló, hogy az árak akkor emelkednek, ha nagyobb a kereslet, vagy ha kevesebb az eladó. De a keresletet és a kínálatot befolyásoló alapvető tényezők nem változnak olyan gyorsan, mint az a ritmus, ahogy a játékosok a kripto bikapiaci videojátékot játsszák.

Pontosabban, a protokollfejlesztés és az építők értékteremtése többéves időtávlatokban történik, míg a kripto bikapiaci kereskedők-játékosok legfeljebb többhetes időtávlatokban működnek, és gyakran ennél rövidebbek.

A figyelem az egyetlen olyan tényező, amely a kereslet és kínálat változóit befolyásolja, és amely a játékosokkal azonos ütemben változik, mivel azt a játékosok irányítják és ellenőrzik.

Kedvezetté válás

A bikapiac izgalmas szakaszaiban a jó játékosok nem a “legjobb” eszközöket próbálják megvenni. Ehelyett azokat az eszközöket próbálják megvásárolni, amelyek hamarosan átlépik a figyelem szakadékát, vagy megvalósítják értékelési potenciáljukat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *